Viktig informasjon til alle Teslaeiere i Norge
Tesla Model 3 er teknisk og kjøremessig en strålende bil, men den bærer tydelig preg av å være konstruert i et område hvor rust ikke er et problem.
Årsakene til at Tesla Model 3 er meget rustutsatt, er følgende:
- Flere av de mest utsatte områdene dekkes ikke av innerskjermene.
- Understellet har ikke galvanisering.
- Mange karosseriskjøter mangler fugemasse, slik at vann og salt trenger inn.
- Hulrommene mangler understellsbehandling, og flere steder også propper.
- Understellet mangler slitebelegg (PVC)
- Galvanisk korrosjon mellom stål og aluminium
- Bygd hovedsakelig på stål
Utvikling av rustdekselsettet RB3
For å beskytte de problematiske områdene best mulig, startet Funderud Antirust utvikling og produksjon av et sett plastdeksler kalt RB3. Vi anser denne beskyttelsen som så viktig, at vi ikke utfører antirustbehandling av Model 3, uten at disse monteres samtidig.
Hva med garantien?
Vi siterer først fra Motor om rustgarantier generelt:
– Vi får henvendelser fra mange medlemmer som har fått rust på bilen, men som sliter med å få forhandleren til å utbedre skadene som de tror den 12 år lange garantien mot rust dekker. Reklamen sier ikke noe om det som står med liten skrift i vilkårene. Der står det som regel noe om at ”rusten må komme innenfra”. Det betyr at rust som starter på utsiden ikke dekkes, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.
Les hele saken her
Hva er Teslas rustgaranti verdt dersom du ikke får dekket reparasjonen i praksis? Rustgarantien til Tesla Model 3 er som følger:
Begrenset Rustgaranti for Model 3
Denne begrensede rustgarantien for Model 3 gir dekning mot gjennomrusting av karosseriplater (hull som oppstår fra innsiden ut) som en følge av material- eller produksjonsfeil i 12 år, uansett kjørelengde.
Siden fuktighet og salting av veiene også kalt «ytre påvirkning» er årsaken til nesten alle gjennomrustinger, dekker denne garantien omtrent ingen gjennomrustinger.
Når det oppstår gjennomrusting, er det vanskelig å påvise fra hvilken side rustinga har startet, særlig hvis ikke hullet oppdages umiddelbart. Bilforhandleren kan hevde at det er rustet fra utsida og inn og avvise reklamasjonen uten at bileieren kan bevise det motsatte. Når det i tillegg må påvises material eller produksjonsfeil, er det vanskelig å tenke seg en gjennomrusting garantien dekker.
Slike gjennomrustingsvilkår er ikke unikt for Tesla, les mer om fabrikkgarantier her
(fabrikkgarantier her -> www.antirust.no/fabrikkgarantier)
I valget mellom en ubehandlet bil med usikker fabrikkgaranti og vår omfattende behandling med livstidsgaranti, bør valget være lett.
Det har blitt spekulert i om Tesla kan frafalle den tekniske garantien dersom bilen understellsbehandles. Heldigvis er ikke dette mulig. Den norske kjøpsloven gjelder også for Tesla, hvis ikke det er noen sammenheng mellom behandlingen og eventuelle problemer kan ikke Tesla avvise dette.
Som understellsbehandlingsverksted står vi ansvarlig for feil og skader vi eventuelt måtte forårsake.
Fluid Film brukes som elektrospray for å unngå korrosjon og dårlig kontakt på elektriske kontaktpunkter.
Da en av våre kunder reklamerte til Tesla på defekt hovedlykt, avviste Tesla reklamasjonen med henvisning til at Fluid Film hadde ødelagt elektronikken på grunn av varmeisolering og påfølgende overoppheting.
For å frikjenne Fluid Film tok vi kontakt med Simco som er ledende på styringssystemer og elektronikk i bil. De utarbeidet en rapport på årsaken til den defekte elektronikken i lykta og Fluid Films manglende varmeisolerende egenskaper.